Oom Wanja

Door het Noord Nederlands Toneel.

In de laatste fase van mijn studie heb ik mijn afstudeerstage gelopen bij het Noord Nederlands Toneel. 

Ik heb mij gedurende die maanden verdiept in de educatie en randprogrammering van het stuk ‘Oom Wanja’ in regie van Liliane Brakema. Centrale vragen in Oom Wanja zijn: hoe komt het dat we vaak pas handelen als het te laat is? Waarom is het moeilijk om daadwerkelijk verandering teweeg te brengen? De thematieken uit Oom Wanja en de teksten die Anton Tsjechov in 1879 al opschreef, werden door de uitbraak van de corona crisis bovenop de klimaatcrisis, ineens actueler dan ooit: zullen de mensen die na ons komen, over 100, 200 jaar, ook maar een goed woord voor ons over hebben?      

Gedurende mijn stage verzorgde in (online) inleidingen en nagesprekken met studenten en middelbare scholieren. Ik sprak met hen over de klimaatcrisis, de verschillen en overeenkomsten tussen de tijd van de Russische Revolutie en nu, 2021. Bovenal spraken we over wat zij ervaarden tijdens het zien van de voorstelling. Over verandering, te weeg willen brengen en niet weten hoe. Later in mijn stage sprak ik ook met acteurs uit de voorstelling, regisseur Liliane Brakema, documentairemaakster Sunny Bergman en klimaatwetenschapper Daniel Knoop. Met hen sprak ik over dezelfde thematieken en over de essentiële rol van theater. We moeten (oude) verhalen blijven vertellen zodat elke generatie opnieuw tot inzichten komt.

Keti Koti
reeds bezig 

Ik heb mij samen met Rene de Haan en andere theatermakers, verdiept in de slavernij geschiedenis van Groningen. Ik zal de komende tijd in gesprek gaan met jongeren over deze thematiek en onderzoek doen naar verschillende locaties in de stad Groningen. Op 1 juli aanstaande zal dit theatrale onderzoek resulteren in een kort filmpje.

Eindonderzoek ‘Werken vanuit waarden’ 

Tijdens het lopen van deze stage bij Oom Wanja schreef ik tevens een essayistisch eindonderzoek genaamd ‘werken vanuit waarden’. Ik observeerde repetities en sprak met regisseur Liliane Brakema over haar drijfveren om nu haar Oom Wanja te maken. Ik deed onderzoek naar begrippen waar ik de afgelopen jaren op een onbewust niveau vanuit heb gewerkt en een grote passie voor voel: de verwondering, de verbeelding en verbinding.

Vanuit de behoefte om mijn eigen waarden en fundament van mijn handelen te onderzoeken en concreter te maken, sprak ik met regisseur Liliane Brakema, filosofiedocente Marielle van Sauers en schrijver en regisseur Rebekka de wit over deze drie waarden. Wat betekenen ze voor mij en kan ik deze waarden bewuster inzetten?